Поки ми в напруженому очікуванні результатів цьогорічного рейтингу системних інтеграторів від «Мережі та Бізнес», які можуть стати дійсно непередбачуваними через справжній «шторм» в економіці загалом та нашій галузі зокрема, вирішили зробити невелику власну аналітику ринку, левову частку якого не без труднощів, але багато років поспіль впевнено утримує «ІТ-Інтегратор».
Згідно з нашою оцінкою, ринок системної інтеграції в Україні у 2024 скоротився на 15-20% і, на жаль, в сьогоднішніх умовах він і надалі продовжує скорочуватись.
За тих самих обставин, що маємо на поточний момент, до кінця 2025 року падіння складатиме загалом ще 15% від попереднього року.
До та протягом 2024 року на ринку було багато проєктів, які фінансувались міжнародними донорами, фондами та грантовими програмами, які, як відомо, були значно скорочені або припинили свою діяльність в Україні. Отже, значна кількість ІТ-аудитів, кібер- та цифрових трансформацій так і залишились на етапі концепцій та проєктування без реалізації на практиці або відкладені у невідомій часовій перспективі.
Наразі українські компанії переживають важкі часи, незалежно від виду діяльності, отже питання витрат на ІТ-забезпечення переважно мінімізуються всіма можливими методами. Так, на ринку є бізнеси, які роблять основний акцент на цифровій трансформації та впровадженні новітніх технологій, але їх одиниці, вони лідери своїх галузей та активно йдуть шляхом цифровізації вже не перший десяток років. Правда і в тому, що другі-треті за долею гравці ключових ринків, придивляються до лідерів, копіюють найвдаліші кейси та намагаються також наздоганяти перших, але загалом, як держава, так і комерційні структури знаходяться на середньому рівні готовності до цифрової трансформації.
Всупереч складній ситуації в галузі системної інтеграції, багато умов невизначеності й інших викликів, наш колектив працює, впроваджуючи інтелектуальні, безпекові та інші рішення, яких потребує Україна. Так, разом із загальним падінням ринку, ми втратили 7% доходу у 2024, але не втрачаємо оптимізму, зміцнюємо свої позиції в профільних галузях та напрямках, там де це наразі можливо, тримаємо стабільно високу планку сервісу.
Щодо загальної оцінки конкурентного середовища, то об’єктивно краще її відобразять професійні аналітики, але тенденція вже котрий рік поспіль свідчить про фокусування інтеграторів на певному колі замовників та ринках, а також звуженню технологічного профілю. Двома словами мультивендорність, яка була фішкою раніше, зараз «не в моді», адже утримувати штат профільних експертів за багатьма напрямками складно та дорого, тому інтегратори звужують свою пропозицію до рівня попиту та своєї ЦА.
Щодо галузевої специфіки, то тут ситуація від початку повномасштабної війни закономірна. Попит від держави на ІТ лишається на досить високому рівні, що викликано програмами цифровізації органів та функцій, потребою у забезпеченні захисту ІТ-інфраструктури, тобто на рішення кібербезпеки, хмарні технології та диверсифікацію ризиків.
- Енергетичний сектор й надалі вимагає постійного відновлення та захисту, тому також спостерігається планомірна робота.
- Фінансовий сектор, ритейл та логістика – це, певно, ті «три кити», на яких тримається попит на ІТ в комерційному сегменті, адже розвиток та автоматизація в цих галузях, попри все, завжди були в пріоритеті. Так, наприклад, банки готові постійно інвестувати у захист даних та надійне відновлення через кіберзагрози.
- Воєнні потреби спонукають високі перспективи розвитку силових структур всіх без виключення напрямків. Вони напрямку пов’язані з рівнем міжнародного фінансування, але, як показує вже наявна практика, то стабільне поступове зростання буде спостерігатися й надалі через геополітичні ризики.
- В середньостроковій перспективі попит на ІТ проєкти також притаманний таким галузям як телеком та медицина.
Ринкові умови в інтеграції наразі дійсно надскладні, як і в усій економіці, тому перспективи відкриті для тих, хто продовжує працювати в першу чергу над внутрішніми процесами, готовий інвестувати в інновації та підвищення кваліфікації, а також зможе адаптуватись до сучасних викликів.